Przejdź do wyszukiwarki/Go to searching
A Ustaw małą czcionkęA+ Ustaw średnią czcionkęA++ Ustaw dużą czcionkę Zmień kontrast

Uniwersytet Wrocławski

Wydział Nauk Społecznych

Strona główna > Studenci > Samorząd Wydziałowy > Aktualności > Aktywność, widoczność, wsparcie - jak dbać o siebie i innych w czasie zajęć zdalnych

Aktywność, widoczność, wsparcie - jak dbać o siebie i innych w czasie zajęć zdalnych

Uniwersytet Wrocławski, decyzją JM Rektora realizuje zajęcia zdalne. Wyjątkiem są zajęcia, które nie mogą odbywać się przez narzędzia internetowe, np. laboratoria.

Chcemy zaapelować do naszej społeczności (kierując słowa zarówno do studentów, jak i prowadzących) o zwrócenie uwagi na wartości, jakie powinny nam towarzyszyć w czasie nauczania zdalnego.

WSPARCIE

Przede wszystkim - wspierajmy się wzajemnie. To trudny okres i zrozumiałym jest, że każdemu towarzyszą duże emocje, z którymi często nie łatwo jest nam sobie poradzić. Ciągłe napięcie, poczucie zagrożenia i wielka niewiadoma co się jeszcze wydarzy. Zwracajmy uwagę na członków naszej społeczności. Nie bądźmy obojętni na emocje drugiej osoby, sprawdzajmy, pytajmy, bądźmy czujni i w końcu - reagujmy. Jak człowiek człowiekowi. Pomocna ręka to mały gest, ale może być ważny dla dobrego samopoczucia psychicznego. Bycie zauważonym i jednocześnie niesienie pomocy drugiemu powinno być podstawową wartością nie tylko teraz, w dobie pandemii, ale również na co dzień.

ZROZUMIENIE i WYROZUMIAŁOŚĆ

W związku z wspomnianymi przez nas wyżej emocjami, również reakcje na tę stresującą sytuację mogą być różne. Od milczenia, przez roztargnienie, po wybuchowość. Niezależnie od ich przebiegu, ważne jest byśmy otaczali siebie i innych wzajemnym szacunkiem, wsparciem i właśnie zrozumieniem. Pamiętajcie o tych elementach kiedy prowadzącemu zdarzy się zapomnieć wam coś przesłać, ostro odpowie na Wasze pytanie czy kiedy kolega z grupy projektowej niespodziewanie zacznie zachowywać się roszczeniowo w kontaktach uczelnianych. Każdy z nas jest różny i w związku z tym należy podchodzić z dużym dystansem do słabych momentów innych. Wyciągnąć rękę, nie oceniać.

AKTYWNOŚĆ

Pamiętajcie, że zajęcia zdalne różnią się od tych stacjonarnych, jednak tak naprawdę to od nas zależy jak duża będzie to różnica. Bądźcie aktywni, zadawajcie pytania, odpowiadajcie. Żeby ta bariera komputera zniknęła musimy komunikować się tak, jakby jej nie było. Przygotowujcie się do zajęć, zabierajcie głos przy pomocy "łapki" lub chociaż piszcie na czacie transmisji. Jesteśmy w tym razem!

WIDOCZNOŚĆ

Nawet mimo tego, że nie wszyscy będą mieli włączone kamerki, można stworzyć tę przestrzeń bardziej przyjazną. Linkujemy Wam prosty poradnik jak widzieć siebie bez uruchamiania kamerki. Podpowiedź: chodzi o... zdjęcie ;) Spójrzcie z perspektywy prowadzącego - trudno jest mówić do literek czy inicjałów. A tak to można sobie nawet spojrzeć w oczy ;) link: https://docs.google.com/…/1bofWUhyyt4bYrj7h97mq7iKgel…/edit…

Prosimy, przekazujcie ten post dalej, nawet jeśli nie w postaci udostępnienia, to za pomocą wprowadzenia tych wartości w życie.

Pamiętajcie: jesteśmy ludźmi i otaczamy się ludźmi, dlatego też pozostańmy w tym wszystkim... ludźmi! ;)

Życzymy Wam zdrowia, spokoju ducha i cierpliwości.

Jeśli będziecie mieli jakikolwiek problem, zawsze służymy pomocą, dobrym słowem czy radą.